Senaste teve-intervjun 2015

tisdag 30 mars 2010

MANSJOUREN, vad är det egentligen för något? Inte vad jag trodde!


Om vi tänker på namnet "kvinnojour" är det stället där kvinnor får hjälp mot våldsamma män.

Om man hör ordet "mansjour" borde det vara ett ställe där män får hjälp när kvinnor slår dem.

Fel, fel, fel!!!!!!!!!!!!!

Mansjouren är ett ställe där män som "slår" kvinnor ska få hjälp! Nu skriker jag på hjälp! Hur i helvete kan man kalla ett ställe för "mansjouren" och vara till för kvinnor? Tänk om "kvinnojouren varit stället för män som slår kvinnor! Hur fel vore inte det?
Jag är förstummad faktiskt. Jag var övertygad om att "mansjouren" var ett ställe där män kunde söka skydd för våldsamma kvinnor.

Det var därför Glenn tog med detta i sin bok, efter påtryckning av mig. Jag trodde i min enfald att detta var motsvarigheten till kvinnojouren. Jösses, hur fel blev inte det!

Glenn gjorde ett fantastiskt framträdande i Efter Tio med Malou, och som vanligt gjorde Malou ett proffsigt jobb. Om du går in på Pelle Billings blogg kan du se på framträdandet via TV4 Play. Gör det och inse att Sverige har väldigt långt kvar till det som kallas "jämlikhet".

Här kan du se på TV4 Play och titta på Glenn och Pelle när de var hos Malou i Efter Tio.

Ramona

Här kan du beställa och läsa mer om boken på
Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

Till Glenns blogg

Här kan du låna/köpa beställa mina böcker som e-böcker. Elib

Här finns mina titlar på nätet.

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON 

13 kommentarer:

Leroy sa...

I framtiden kanske det blir möjligt för män som utsätts för psykisk eller fysisk misshandel att få hjälp hos jourer.

Det bästa vore nog om det fanns "Föräldrajourer" och inte specifika könsbaserade jourer.

När barn finns med i bilden eller det handlar om att utreda ordets eller påståendets makt.

Rättvisa skyndsamt skall utredas.


Leroy

Ramona Fransson sa...

Hej Leroy.

Mycket bra idé! Om vi vill ha jämlikhet värd namnet borde vi bortse från könet och i första hand se vad som är bäst för människan och barnen om dessa finns med i bilden!

Leroy sa...

Ja Ramona!

Det är ju könsneutralt, så det måste nog ses som en möjlighet.

Ha det gott! Alla föräldrar.

Leroy

profanum_vulgus sa...

Det finns många mansjourer som är mansjourer, de får bara inga pengar.

Ramona Fransson sa...

PV=

Ja och? Det var inga nyheter! Det visste jag redan.

Det handlar inte om hur många mansjourer det finns, utan vad de sysslar med och det är inte att ge skydd till män som blir misshandlade av kvinnor.

carstoned sa...

Jag vet, jag trodde också att de flesta mansjourer var motsvarigheten till kvinnojourer, men de som jag hittat på nätet verkar vara riktade gentemot män som vill ha stödsamtal för deras våldsamma beteende osv...

Och visst, det är givetvis bra.

Fast, jag tycker som du, att det VERKLIGEN borde finnas fler mansjourer som verkligen är motsvarigheten till kvinnojourer.

Kramar.

profanum_vulgus sa...

Ramona:
Nej, alltså det finns gott om mansjourer som ger utsatta män stöd. T.ex. män som kastas ut på gatan vid separationer, män som inte får träffa sina barn, män som blir slagna och män som anmäls för brott de inte begått.

Problemet är bara att de här mansjourerna knappt får några pengar, medan de feministiska mansjourerna får pengar nästan som kvinnojourer.

I ett län nära mig fanns centralt en riktig mansjour och en kvinnojour. Kvinnojouren hade övernattningsmöjlighet för 8 personer, som mest hade de haft 6 personer boende. Mansjouren hade övernattningsmöjlighet åt en person på en soffa i en föreningslokal, den var alltid upptagen. Bägge sökte om mer bidrag sedan en viss summa pengar utannonserats som medel för jämställdhet kvinnojouren fick 50 000 plus bidrag till att bygga ut boendet, mansjouren fick 5 000.

Loyal sa...

profanum_vulgus :
Det är det jag vill ha ändring på få fokus på att fördela resurserna ellen göra jourerna könsneutrala.

Ang pedofil storyn så är det inte en rövar historia utan sanning.
Han skröt om det och var en vridig person därför brast det för mig.

profanum_vulgus sa...

loyal:
Jag är ledsen, men om det var en pedofil så är det högst otroligt att han skulle skryta om det eller ens göra väsen av sig, om han bara ville provocera och var störd på något annat sätt så är det kanske möjligt.

Men jag vet inte hur det skulle vara mer rätt av dig att spöa folk som stör dig än det var för din sambo.

Ramona Fransson sa...

TIll PV.

loyal:
Jag är ledsen, men om det var en pedofil så är det högst otroligt att han skulle skryta om det eller ens göra väsen av sig, om han bara ville

SKAFFA DIG ETT LIV Profanus V

jag är dödstrött på dig och dina enfaldiga kommentarer. SÖK DIG NÅGON ANNAN BLOGG!

Av alla miljoner bloggare borde det finnas någon annan du kan skriva in dina besserwisser-kommentarer på!

profanum_vulgus sa...

Andra bloggare med dubbelmoral blir lika upprörda.

Glenn sa...

PV:
Är du besatt eller beskyddare av pedofiler?
Om de är så blyga så varför samlar de på 1000 tals bilder på utnyttjade barn och delar med sig till sina sjuka pedofilvänner. Idioten var pedofil och trodde att jag och en annan var det också så han skröt om sina bedrifter. Jag borde ha slagit han hårdare.

Ramona Fransson sa...

Till profanum_vulgus

Om du tar vägen förbi min blogg, så fortsätt...förbi...